De begrotingsvergadering duurde zoals altijd lang. Er kwam van alles ter sprake van stoeptegel niveau tot meer belangrijke zaken. Ook werden er, lijkt inmiddels traditie, de nodige moties ingediend. Sommige zoals vaak overbodig maar dat mag de pret niet drukken, we zitten blijkbaar al in de verkiezingsmodus. Zo betrof het veelal moties waar het college al mee bezig is en daar kunnen we wel onze bedenkingen bij hebben maar niet tegen stemmen. Namens de Progressieve Groene Partij Corry Fulmer, Pat-Jos Huisman en Hilde Baaij in de raadzaal.
De livestream link lijkt het niet te doen. Die houden jullie tegoed.
Onze beschouwing werd goed ontvangen en de antwoorden op onze vragen, voorstellen en aanbevelingen (zie antwoorden in blauw) waren bevredigend op enkele na. Het bespreken van de begroting en ingediende moties nam de nodige tijd in beslag maar na zeven en een half uur vergaderen sloten we de vergadering af om 17.30 uur.
Algemene beschouwing 2024
Beste inwoners van Valkenburg aan de Geul, voorzitter, aanwezigen en kijkers thuis.
De programmabegroting 2025 is helder van opzet, waarvoor dank aan allen die hier aan meegewerkt hebben. We lezen dat de organisatie van hyperventilerend naar pionierend excelleren is overgegaan. Dat is goed om te horen. We gunnen onze ambtenaren een fijne werkplek.
Zoals altijd hebben wij positieve punten en vragen bij de begroting. Dit jaar komen we met een nieuwe categorie, namelijk ‘achterstevoren’. Over onderwerpen waar wij niet ondersteboven van zijn of waar de verkeerde werkwijze gehanteerd wordt.
Eerst een paar positieve punten:
Om te beginnen zijn we blij dat in 2025 eindelijk begonnen wordt met de reconstructie doorgaande weg Houthem. We hopen dat de werkzaamheden spoedig verlopen, zodat de weg zonder hobbels bereden kan worden door auto’s en fietsers.
We zijn ook blij dat er werk gemaakt gaat worden van het soortenmanagementplan.
-
Is al duidelijk wanneer het soortenmanagementplan voorgelegd wordt aan de raad en wordt dit nog steeds, zoals oorspronkelijk de insteek was, met de regio opgepakt?
Reactie wethouder: de marktconsultatie met de regio om tot een regionaal soortenmanagementplan is niet gelukt vanwege een tekort aan ecologen. Gemeente Valkenburg gaat nu binnen het raamcontract ingenieursdiensten aan de slag om tot een soortenmanagementplan te komen. In de kadernota zal hier op ingegaan worden.
Wat het fysiek domein betreft, staan er binnenkort een aantal belangrijke beleidsstukken op de agenda, zoals de nota grondbeleid, het integraal groevenbeleid, de klimaatadaptatiestrategie, het uitvoeringsprogramma inclusief, het ruimtelijk toetsingskader, voor Gebiedsontwikkeling Valkenburg-Oost en de wegenlegger. We zullen onze vragen bewaren voor de behandeling in de commissievergaderingen. .
In het Programma Vergunningen, Veiligheid, Toezicht en Handhaving heeft veiligheid een hoge prioriteit. Fijn dat er oog is voor kwetsbare jongeren die, naast dader, ook slachtoffer kunnen zijn, en dat daarvoor een integrale aanpak gevormd wordt tussen het sociaal- en veiligheidsdomein.
Leefbaarheid neemt in de begroting een belangrijke plek in. Dat zien we ook in het Programma Sport, Cultuur en Recreatie. De Kwiek beweegroute is voor jong en oud en voor Meer Bewegen voor Ouderen wordt voorgesteld een nieuwe subsidieregeling op te stellen. Eind 2024, begin 2025 zal ook uitvoering gegeven worden aan het Speelruimteplan. Goede plannen voor sport en beweging die voor ontmoetingen zorgen en eenzaamheid kunnen verminderen.
Verder zal beleid worden gemaakt voor Kunst en Cultuur. We zijn blij dat Kind en Kunst ook in het uitvoeringsprogramma wordt opgenomen. Een fantastisch initiatief dat voortgezet moet worden wat ons betreft.
De Heuvellandbibliotheken hebben roerige tijden doorgemaakt, maar we lezen dat zich inmiddels 5 bestuursleden aangesloten hebben om een frisse impuls te geven aan de toekomst van de stichting. Fijn! Wij hopen dat er snel een mooi en duidelijk toekomstplan komt.
Met Adelante en Encanto hebben we mooie voorzieningen in onze gemeente voor kinderen met een beperking. Een verdere huisvesting van de Margriet Hanssen klassen juichen wij zeker toe.
-
Wanneer denkt het college te weten waar ze gehuisvest kunnen worden en kunt u misschien al een tipje van de sluier oplichten over mogelijke locaties?
Reactie wethouder: nee dat kan ik niet, we wachten het onderzoek af.
We zijn blij te lezen dat de raad uiterlijk begin 2025 een plan krijgt voorgelegd over ruimtelijke economie & werklocaties. Ook Yuverta wordt als gesprekspartner genoemd voor continuering van het onderwijsaanbod op de langere termijn en een eventuele uitbreiding met een kenniscentrum. Mooi!
Jarenlang “zeurden” wij over jongerenparticipatie, over de groep Young Leaders en de wens voor een overdekte jongerenruimte. We zijn dan ook blij dat er jongeren aangenomen zijn en er een ruimte in de Polfermolen wordt ingericht.
-
Per wanneer wordt de ruimte in de Polfermolen in gebruik genomen?
Reactie wethouder: na de kerstvakantie zal vanaf 7 januari op elke dinsdag van 18.30 tot 20 u jeugd van groep 8 t/m 2de klas van voortgezet onderwijs hier terecht kunnen. Van 20 u tot 21.30 kunnen ouderen terecht. Er moeten nog een paar puntjes op de i gezet worden. Tijdens de raadssessie op 9 dec kan de raad een bezoek brengen aan het jongerencentrum.
We sluiten ons lijstje positieve punten graag af met een compliment.
Ook al is de wethouder Sociaal Domein niet van onze partij, we zijn in grote lijnen niet ontevreden over het werk dat hij met de ambtenaren verzet. Dat mag ook weleens gezegd worden.
Dan de onderwerpen waar we vragen over hebben
Om te beginnen met een knal (ofschoon er al wekenlang sprake is van knallen). Tijdens de behandeling van de kadernota hebben wij gevraagd of onderzoek is gedaan naar het organiseren van een vuurwerkshow. Daar wordt aan gewerkt volgens de burgemeester.
-
Is hier inmiddels meer over bekend?
Reactie portefeuillehouder: er was een partij die zich had aangemeld om het hier te organiseren maar deze partij heeft zich teruggetrokken. Verder zijn er geen partijen gevonden die dit zouden willen regelen. We gaan dit jaar waarschijnlijk weer inzetten op vuurwerkvrije zones maar een vuurwerkshow zit er niet in.
In de paragraaf Volksgezondheid, Duurzaamheid en Milieu staat de volksgezondheid op de eerste plaats. Duurzaamheid, hoe de waterproblematiek te voorkomen en de overlast te verminderen, zal de leefbaarheid ten goede komen.
-
Wordt de stichting Samen tegen Wateroverlast hierbij betrokken?
Reactie wethouder: Uiteraard. We zoeken elkaar op als er noviteiten zijn.
Met betrekking tot het sociaal domein hebben we meer vragen.
We snappen dat stijgende kosten voor aangepast leerlingenvervoer niet prettig is. In het kader van inclusiviteit juichen wij zelfstandigheid toe. Maar als we lezen dat het in onze gemeente gaat om 49 basisschoolkinderen en 11 leerlingen voortgezet onderwijs, dan vragen wij ons af hoeveel kinderen over kunnen stappen op zelfstandig reizen per openbaar vervoer of elektrische fiets. U stelt in de beantwoording op onze informatieve vraag niet te weten hoeveel kilometer een leerling per dag moet overbruggen, terwijl juist die gegevens meespelen in dit soort keuzes.
-
Heeft u een inschatting hoeveel van deze leerlingen het leerlingenvervoer kunnen verlaten en hoeveel u hiermee bespaart?
Reactie wethouder: er komt een nieuwe werkwijze: het loopt op dit moment de spuigaten uit, de instroom groeit en de taxi geeft aan dat ze geen busjes en personeel heeft. Dat zal uitgezocht gaan worden.
-
Wat betekent dit voor de instroom, bent u strenger aan de poort?
Reactie wethouder: Het is nu nog onduidelijk waarom deze kinderen niet zelfstandig met vervoer kunnen. Het is überhaupt nog onduidelijk of deze informatie er is. We hopen meer informatie te hebben bij de behandeling van het nieuwe beleid.
-
Hebben bezorgde ouders zich al gemeld over dit nieuws?
Reactie wethouder: er hebben zich nog geen bezorgde ouders gemeld.
Met betrekking tot het project herijking huishoudelijke hulp en eventuele PGB makelaar willen we graag duidelijk hebben.
-
Wat gaan onze inwoners hier concreet van merken?
Reactie wethouder: we merken dat cliënten hinder ondervinden van administratieve afhandeling en aanvragen van het persoonsgebonden budget en we willen onderzoeken hoe wij hen hierbij kunnen helpen.
Ook het project aanpak re-integratieketen verdient aandacht. Op 5 november jl. kopte de NOS “SCP: baan voor een derde van bijstandsgerechtigden geen haalbare kaart”. Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau is voor ongeveer een derde van de bijstandsgerechtigden een betaalde baan niet haalbaar. Om die reden zou wetgeving zich, volgens de onderzoekers, niet alleen moeten richten op het begeleiden van mensen naar betaald werk. Een tweede groep mensen kan niet werken, maar wel participeren als vrijwilliger. Voor een derde groep mensen zijn de problemen zo groot dat werk of een andere oplossing niet lukt. Het planbureau adviseert daarom om deze laatste twee groepen ondersteuning te bieden voor een betere kwaliteit van leven.
-
Is de wethouder bekend met dit nieuws?
Reactie wethouder: dat is bij ons bekend. -
Op welke manier wordt in onze gemeente de tweede en derde groep ondersteund?
Reactie wethouder: er zal een andere invulling gegeven worden aan beschut werk. Na doorvragen hoe de tweede en derde groep te ondersteunen gaf de wethouder aan na te gaan hoe hier invulling aan te geven. -
Worden de adviezen van de nationale ombudsman nog steeds opgevolgd?
Reactie wethouder: we zullen daar zo veel als mogelijk rekening mee houden.
Armoede was laatst ook in het nieuws. Men heeft een nieuwe rekenmethode bedacht waardoor het aantal mensen in armoede in Nederland ineens is gehalveerd. Hoera zou je zeggen, maar klopt dat in de praktijk? Tegelijkertijd werd ook bekend dat een groot deel van mensen met armoede niet de (bij ons bekende) gebruikers van de bijstand zijn, maar er juist veel armoede zit onder werkende mensen. Iets wat wij al jarenlang zeggen.
-
Wat betekent de nieuwe rekenmethode armoede voor onze gemeente?
Reactie wethouder: dat is nog niet voor onze gemeente doorberekend.
-
Wat doen wij met de groep mensen in armoede die niet in onze kaartenbak zit?
Reactie wethouder: Geen reactie op onze vraag. Het antwoord ging vooral over de mensen die wel in de kaartenbak zitten.
Wij kijken uit naar enkele voorgestelde projecten. Zoals een kwartiermaker voor Broekhem-Noord die een meerjarenplan gaat maken. U schrijft dat de kwartiermaker nauw samen gaat werken met de opbouwwerker Burgerkracht.
-
Mogen wij aannemen dat hier ook alle andere sociale partners in betrokken worden zoals Trajekt, OBS Broekhem, MIK en MEE?
Reactie wethouder: Ja.
In het afgelopen half jaar heeft de PGP elke huiskamer in onze gemeente bezocht waar prachtige waardevolle activiteiten plaatsvinden. Wij zijn dan ook positief over de voorgenomen samenwerking met Envida om daar nog een verbeterslag in te maken.
-
Niet alle huiskamers worden gerund door Envida, worden wel alle huiskamers meegenomen in dit onderzoek?
Reactie wethouder: alle huiskamers zullen hierin meegenomen worden.
Dan de categorie ‘achterstevoren’ met onderwerpen waar wij niet ondersteboven van zijn.
Allereerst de Mazjerang: een ietwat flets krantje maar vol informatie voor onze inwoners. Het stoort ons dat alleen het college met foto’s erin geplaatst wordt terwijl ook de raad zeer actief bezig is in onze gemeente. Het is toch de raad die bestuurt, beslissingen neemt en afwegingen maakt die onze inwoners ten goede moeten komen. Maar verslagen van de raadsvergaderingen en activiteiten van de fracties buiten de raadszaal worden er niet in geplaatst. In onze steunfractie wordt soms gekscherend gezegd dat de Mazjerang met zijn gelikte foto’s een boy-band-magazine is waarbij men zich iedere keer weer afvraagt wie de volgende keer op de centerpiece zal staan.
-
Kan er niet een plekje voor verslagen uit de raad en/of activiteiten van de fracties gereserveerd worden, vragen wij ons af?
Reactie portefeuillehouder: het zichtbaarder maken van de gemeenteraad was onderdeel van de uitbreiding van de griffie. Het verzoek om opgenomen te worden in de Mazjerang zal opgepakt worden met de griffie en de werkgeverscommissie van de griffie. Er kan zeker een rubriek gemaakt worden met nieuws uit de raad.
Dan de voorbereidingsfase parkeerplaats Nieuweweg. Het antwoord op onze informatieve vraag; ‘in hoeverre de uitslagen van de onderzoeken bekend zijn’ roept bij ons vragen op. Wij hebben in januari aangedrongen te onderzoeken of en hoe een veilige verkeersontsluiting op de drukke Nieuweweg gerealiseerd kan worden. Dit zou allemaal meegenomen worden in het ja-nee besluit. Blijkbaar is dit nog niet bekend wat ons tot de volgende vraag brengt;
-
Wanneer zal dit wel bekend zijn?
Reactie wethouder: we hebben waarschijnlijk verschillende percepties van het tijdsbestek waarin dat moet plaatsvinden. Het gaat lang duren. We hebben bijvoorbeeld te maken met beschermde diersoorten zoals de marter en de das. De quickscan flora en fauna is gemaakt en zal voorgelegd worden aan de Provincie en er wordt gesproken met de Provincie over de weg. Pas als daar meer duidelijkheid over is, kan gekeken worden naar landschappelijke inpassing en inrichting van het gebied.
Het gaat zo wel heel lang duren allemaal. Het al dan niet realiseren van deze parkeerplaats zal geruime tijd in beslag nemen en de nodige financiële bijdrage vergen.
-
Kunnen we hieruit concluderen dat deze locatie op korte termijn niet ingezet kan worden voor het opvangen van bezoekers tijdens de piekperiodes?
Reactie wethouder: dat gaat dus nog wel even duren.
Bovendien zou men zich af moeten vragen of, na aankoop Hanos terrein, er twee overloopgebieden moeten worden gerealiseerd om de piekdrukte op te vangen. Die zou immers ook op een andere manier opgelost kunnen worden.
Als de raad keuzes durft te maken in het nog vast te stellen overnachtingen en evenementenbeleid zouden er wellicht minder parkeerplaatsen nodig zijn zodat een van deze locaties eventueel ingezet kan worden voor het realiseren van de broodnodige woningen.
-
Wordt hierover nagedacht door het college?
-
Hoe gaat de raad in deze afweging betrokken worden?
Reactie wethouder: die afweging komt nog bij de raad maar op de achtergrond wordt daar wel rekening mee gehouden. De klankbordgroep wonen zal bijgepraat worden over het volkshuisvestigingprogramma dat in de maak is en daar zal dit in meegenomen worden.
Dan een bruggetje naar het Shimano terrein. Jarenlang hebben we gevraagd waarom de toegangsbrug naar Shimano niet gebruikt wordt door leveranciers. De brug is immers door het investeren van veel geld, sterk genoeg voor vrachtverkeer. Omdat er geen gebruik van wordt gemaakt is een gevaarlijke verkeerssituatie ontstaan op de Plenkertstraat. Hier kregen we geen duidelijk antwoord op. Blijkbaar was de overdracht door het vorige college op dit dossier een brug te ver, want tot onze grote verbazing bleek de huidige wethouder een private overeenkomst te hebben gevonden waar deze afspraken in vastgelegd zijn. Daarmee zou hij verder gaan in een gesprek.
-
Heeft de wethouder inmiddels gesprekken gevoerd met Shimano over het gebruik van de toegangsbrug en wat is daar uitgekomen?
Reactie wethouder: Het overleg heeft met Wyckerveste plaatsgevonden, zij waren de aanvrager van de vergunning. Ze zullen Shimano hierop aanspreken omdat dit is doorgelegd in de huurovereenkomst met Shimano. De bebording moet aangepast worden en dan zal de pilaar ook weggehaald worden zodat het mogelijk is om de bevoorrading via de voorkant te laten plaatsvinden.
In het Programma Mobiliteit, Volkshuisvesting en Fysieke Leefomgeving worden duurzaamheid en leefbaarheid als kernthema’s benoemd die in alle opgaven van de fysieke leefomgeving terugkomen.
We moeten helaas vaststellen dat het realiseren van woningen wel heel lang op zich laat wachten. We lezen dat verschillende Zuid-Limburgse gemeenten, zoals o.a. Stein en Simpelveld, het afgelopen jaar veel kantoren en winkels getransformeerd hebben naar woningen.
-
Waarom duurt het transformeren van niet vitale hotels naar woningen in onze gemeente zo lang en wordt hier inmiddels meer werk van gemaakt?
Reactie wethouder: Het heeft te maken met eigenaarschap van de hotels. Het initiatief ligt bij de markt. We willen de komende periode een kwartiermaker inzetten om hier actief mee bezig te zijn en gaan daar in de toekomst meer tijd aan besteden.
Meer woningen zijn nodig om te kunnen voldoen aan de woningbehoefte, maar ergens prettig kunnen wonen is ook belangrijk. Dat sport, cultuur en recreatie het welbevinden en de leefbaarheid ten goede komen is aantoonbaar. Toch kunnen sommige activiteiten overlast veroorzaken. We zien dat ook in het toeristisch beleid waar we momenteel aan werken. Er is echter een verschil tussen overlast ervaren en overlast veroorzaken door het overschrijden van de vergunde geluidsnorm.
Hier is momenteel op twee plekken sprake van en dan moet de gemeente gaan handhaven terwijl wij liever zien dat naar oplossingen wordt gezocht. Inmiddels is bekend dat het OLT de geluidsnorm ruim overschrijdt en een geluidswand geen soelaas biedt om dit probleem op te lossen. Ook de 12 dagen regeling kan het OLT niet redden. Er wordt gedacht aan het inpakken van het podium maar ook dat zal waarschijnlijk onvoldoende impact hebben om aan de toegestane geluidsnorm te kunnen voldoen. Ook wij zijn geschokt en teleurgesteld. Iedereen wil immers deze parel voor onze gemeente behouden. Wij zijn dan ook van mening dat, samen met het bestuur, gezocht moet worden naar oplossingen.
-
Is het wellicht mogelijk de tribune te overkappen met akoestisch materiaal zoals in Tegelen en Brunssum? Daar kunnen bands nog steeds versterkt spelen.
-
Is het college bereid dit te laten onderzoeken?
Reactie wethouder: college is met bestuur OLT constructief in gesprek en gaan samen onderzoeken wat de gevolgen en mogelijkheden zijn van de verschillende scenario’s.
Hetzelfde geldt voor de geluidsoverlast die Tennis Padel Geuldal in Houthem veroorzaakt. Een club met veel enthousiaste leden en vrijwilligers die graag door willen blijven spelen.
-
Is het college bereid samen met de club te zoeken naar een mogelijkheid de geluidsoverdracht naar een acceptabel niveau te brengen?
Reactie wethouder: Ja die inspanningen worden nog steeds verricht.
Nu we het toch over sport hebben, willen we meteen ingaan op de minimaregelingen. Als er een onderwerp is waar we niet tevreden over zijn, is het dit wel. Met name over een volwassen fonds voor cultuur en sport. Al jaren zeggen wij dat de regelingen aan een update toe zijn, laatst gaf de wethouder dit ook toe. Tijdens de kadernota vergadering is toegezegd dat het onderzoek eind dit jaar zou starten. Nu staat het op de agenda voor het eerste kwartaal 2025 en de behandeling ervan bij de kadernota 2025.
-
Klopt het dat dit in de praktijk betekent dat er voor 1 januari 2026 niets verandert?
Reactie wethouder: Ja.
-
Bent u het met ons eens dat dit wel heel lang duurt? Onze eerste motie hierover stamt immers al uit september 2022. Reactie wethouder: Wethouder herhaalde zijn antwoord over het opplussen van de bestaande regelingen naar 130%, het ging niet zozeer over het Volwassenfonds Sport en Cultuur.
Een ander langlopend dossier is Ongehinderd. Eindelijk was er dan een samenkomst over Ongehinderd op 4 november jl. Daar bleek dat de kennis en ervaring over leven met een beperking en de maatregelen die een gemeente zou moeten nemen nog niet erg aanwezig was. Wij begrijpen dat een ambtenaar hier volgend jaar mee aan de slag gaat. Wat ons verbaasde (en dat hoorden wij ook van de Adviesraad Sociaal Domein) was dat er geen ambtenaar van de fysieke ruimte bij was.
-
In hoeverre ligt de verdere uitwerking bij Sociaal Domein of komt er een werkgroep met ambtenaren vanuit alle betrokken Domeinen?
Reactie wethouder: Er is een interne werkgroep opgericht waarin alle domeinen van onze gemeente in zijn vertegenwoordigd.
In de begroting staat het voornemen om een nulmeting te doen en in 2025 te komen met een plan om onze gemeente dementievriendelijk te maken. Dit verrast ons, want na een eerste toezegging, kwam de wethouder daar in een volgende vergadering op terug.
-
Kunnen wij aannemen dat het toch gaat gebeuren?
Reactie wethouder: met de leden van werkgroep dementie gaan ze in 2025 een plan van aanpak ontwikkelen.
Als laatste hebben we naar leefbaarheid gezocht in het Programma Economie en Toerisme. Hier wordt begonnen met ‘ín 2050 is de gemeente Valkenburg aan de Geul een duurzame en leefbare gemeente, waar de lokale economie en onze inwoners profiteren van hoge kwaliteit toerisme en recreatie’. Tja, dat is nog even wachten dus, maar blijkbaar duurt alles lang in onze gemeente. Er wordt breder gekeken naar het economisch functioneren, zo vraagt de agrarische sector ook om aandacht.
Dat evenementen een belangrijke rol spelen in onze gemeente onderschrijven we.
-
Toch rijst bij ons de vraag: waarom wordt in de begroting voorgesorteerd op het nog vast te stellen evenementenbeleid?
Reactie wethouder: er wordt niet voorgesorteerd maar er is wel in verschillende visies (zoals omgevingsvisies) aangegeven dat de gemeente het wil behouden.
Men spreekt over de noodzaak van het behoud van een breed scala aan evenementen, met name de Amstel Gold Race en Kerststad. Tracht men hiermee de raad te beïnvloeden? Het is immers aan de raad om de balans te zoeken tussen evenementen die economisch van belang zijn en evenementen die de leefbaarheid en de natuur niet aantasten.
-
De (tijdelijke) ontheffing vanuit de wet natuurbescherming van de gemeentegrot loopt overigens tot en met oktober 2025 dus wat is daarna nog mogelijk?
Reactie wethouder: vergunning loopt ook voor andere grotten. Het ziet er nu naar uit dat het verlengd gaat worden zonder verdere beperkende maatregelen.
Het laatste punt dat we willen aankaarten is de opvang van asielzoekers. Het is een gevoelig onderwerp, dat zien we ook door alles wat er in Den Haag en in verschillende gemeenten gebeurt. Toch willen wij een lans breken voor solidariteit. En dan hebben we het niet alleen over solidariteit met deze mensen zelf, maar ook solidariteit als het gaat om het verdelen van de lasten in Nederland. B&W sprak voor de verkiezingen haar steun uit voor de Spreidingswet. Maar op vrijdag 20 september tijdens een uitzending van Nieuwsuur werd duidelijk dat B&W van Valkenburg aan de Geul het allemaal af wilde wachten. We hoeven niet per se voorop te lopen, maar als iedereen zegt, we wachten het even af, dan wordt de opvangcrisis niet opgelost.
-
Hoe is het college tot dit standpunt gekomen?
Reactie wethouder: uitspraak is van april/mei 2022 toen meerdere locaties in Valkenburg overvallen werden door huisvesting van asielzoekers. Er is toen ingezet op 3 tal lijnen 1) huisvesting statushouders 2) huisvesting alleenstaande minderjarige vreemdelingen 3) huisvesting van arbeidsmigranten en in die laatste lijn is gezegd laten we afwachtende houding aannemen omdat daar nog geen beleid voor was.
-
Had dit niet met de raad besproken moeten worden?
Reactie wethouder: dit is wetgeving en die moeten we als gemeente uitvoeren dus heeft geen zin om daarover te spreken.
Tot slot; kort samengevat dienen er besluiten genomen en keuzes gemaakt te worden, willen we onze gemeente daadwerkelijk duurzamer, veiliger en vrij van wateroverlast maken. Als raad en college gezamenlijk de schouders eronder zetten, wordt Valkenburg aan de Geul een plek waar het fijn wonen en ondernemen is en economie, leefbaarheid en natuur in balans zijn.
Moties
Motie Odapark; een overbodige motie daar het college hier al mee bezig is maar toch voor gestemd om de wethouder een duwtje in de rug te geven.
Motie commissie AZM totaal niet relevant. Het is aan het presidium de agenda vast te stellen. Vandaar tegen gestemd.
Motie inzake waterbuffer Kerk Berg en voetpaden; ook overbodig daar het college hiermee bezig is maar vanwege eenzelfde duwtje voor gestemd.
Motie inzake verduurzaming sportverenigingen door vervanging LED; was een lastige daar er twee gelijksoortige moties voorlagen. Uiteindelijk werd het na veel praten tot een motie beperkt waar we volmondig voor konden stemmen.
Motie inzake samenwerking en onderzoek naar zwembadvoorziening was eigenlijk overbodig. In provincie werd eenzelfde motie aangenomen en de wethouder is er al mee bezig maar voor de zekerheid en het belang dit regionaal op te pakken voor gestemd.