
Aan raadslid Corry Fulmer en burgerlid Brigitte Stolk de eer om de PGP te vertegenwoordigen tijdens de vergadering Economisch Domein. Er stonden twee voorstellen op de agenda. Het Cultuurbeleid ‘Van Mergel tot Meesterschap 2025-2034’ werd door de wethouder aangeboden. Daarnaast had het College een voorstel voorbereid over het vaststellen van de ‘Huisvestingsverordening Toeristische Woningverhuur gemeente Valkenburg aan de Geul 2026-2029’. De PGP had daarnaast ook vijf rondvragen ingediend. De vergadering verliep in goede sfeer en partijen stelden vooral inhoudelijke vragen.
Voorstel over het Cultuurbeleid 2025-2034: Van Mergel tot Meesterschap
In een gemeente die uit zijn mergelvoegen barst van de cultuur kun je het je bijna niet voorstellen, maar tot op heden had de gemeente geen Cultuurbeleid. Daar is gelukkig verandering in gekomen. Tijdens de vergadering werd een presentatie gegeven over het nieuwe cultuurbeleid. De PGP kan zich hier goed in vinden. Wij benadrukten dat het eerstgenoemde uitgangspunt van dit nieuwe beleid, ‘Iedereen kan meedoen’, prachtig aansluit bij de PGP idealen. Het is een sociaal gedreven beleid en daar zijn wij blij mee. Brigitte verwoordde het in haar inbreng als volgt: “We zijn verheugd dat de Gemeente als onderdeel van dit beleid het Jeugdfonds Sport en Cultuur zichtbaarder wil gaan maken zodat meer kinderen en jongeren hier gebruik van gaan maken. Ook het Volwassenen Fonds wordt in het beleid meegenomen. Het inzetten op het thema toegankelijkheid en de verbinding die gelegd wordt met de Lokale Inclusie Agenda juichen wij toe. Daarnaast vinden wij het een goede keuze om de inwoners centraal te stellen en dat de toerist mee profiteert. Dat is een andere insteek dan cultuur inzetten om toeristen te trekken en waar dan ook de inwoners van mee kunnen genieten. Dit is zichtbaar een beleid voor de inwoners van Valkenburg en er is goed nagedacht over het bereiken en betrekken van verschillende doelgroepen. Kortom, dank voor dit goede beleidsstuk.”
Aandachtspunt en vragen
Als aandachtspunt voegden wij nog toe dat het belangrijk is om in de uitvoering zoveel mogelijk lokale partijen te betrekken en niet te snel voor expertise buiten de gemeentegrenzen te kijken. Ook stelden wij enkele vragen. Wij vroegen wethouder Rouwette of hij aansluiting bij het Volwassenen Fonds zou kunnen bespoedigen. In het uitvoeringsprogramma werd 2027 genoemd en wij zouden graag zien dat deze aansluiting al in 2026 plaatsvindt. Wethouder Rouwette heeft toegezegd dit op te nemen met zijn collega van Sociaal Domein.
Onze volgende vragen gingen over de zorg dat er initiatieven buiten de boot zouden vallen, waarvan we eigenlijk met zijn allen vinden dat we ze moeten (blijven) koesteren. Zo staat in het beleid dat kwaliteit boven kwantiteit gesteld wordt en dat de gemeente ‘scherp gaat zijn op wat ze niet meer ondersteunen’. Op zich een prima insteek. Wij wilden natuurlijk wel weten om welke initiatieven dat dan zou gaan. Wij zijn voorstander van scherpe keuzes, maar willen wel graag weten wat die keuzes dan zijn en hoe die gemaakt worden. Het was volgens de wethouder te vroeg om daar antwoord op te geven.
Verder staat er te lezen dat er specifieke subsidieregelingen in de maak zijn en dat prestatie-eisen in de subsidievoorwaarden worden opgenomen. Tegelijkertijd staat duidelijk in het beleid dat veel werk door vrijwilligers wordt gedaan en er eerst gewerkt moet worden aan een professionaliseringsslag. Onze vraag: Komen deze verscherpingen van het subsidiebeleid dan niet te vroeg? De wethouder gaf aan dat hij ook wil voorkomen dat er initiatieven tussen wal en schip belanden. Hij ziet daarin vooral een rol voor de nieuwe cultuurcoach. Die moet een begeleidende rol op zich gaan nemen, ook bij de subsidieaanvragen.
Het beleid wordt om de twee jaar geëvalueerd. Die resultaten worden gedeeld met de Raad en daarnaast zal de wethouder jaarlijks een update geven aan de commissie, ofwel tijdens een vergadering of via een raadsinformatie bulletin (RIB), wellicht zelfs op beide manieren. Ook de andere partijen vonden het een heel schappelijk voorstel en het mocht, tot vreugde van de wethouder en zijn ambtenaren, door als hamerstuk.
Voorstel over de Huisvestingsverordening Toeristische woningverhuur 2026-2029.
Over naar de huisvestingsverordening. Het is een hele mond vol, deze verordening. Laten we beginnen bij toeristische woningverhuur. Wat wordt daarmee bedoeld? Het gaat hier om mensen die een (tweede) huis hebben in onze gemeente en deze (een deel van het jaar) verhuren aan toeristen. Het kan gaan om verhuur van de hele woning, maar natuurlijk ook om mensen die als leuke bijverdienste een kamer verhuren. Een aantal jaar geleden leefde er zowel bij het College als de Raad de behoefte om duidelijker voor ogen te krijgen in welke mate toeristische woningverhuur in onze gemeente speelde. Achterliggende gedachte was o.a. dat als mensen in Valkenburg een tweede huis aanschaffen met het doel deze bijna jaarrond te verhuren, deze woning dus niet meer beschikbaar is op de, al schaarse, woningmarkt. Mensen hoefden zich bijvoorbeeld ook niet te registreren als zij een kamer verhuurden via AIRBNB. Daarmee bleef deze sector, die toch ook deel uitmaakt van en bijdraagt aan onze Valkenburgse vrijetijdseconomie, uit beeld van de gemeente. Vanuit Koninklijke Horeca Nederland afdeling Valkenburg was er al langer onvrede over het feit dat hoteliers en campingeigenaren toeristenbelasting moeten vragen aan mensen om af te dragen aan de gemeente. Via deze zogeheten particuliere verhuur was dat niet het geval. Dat is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk.
Een huisvestingsverordening helpt om particuliere verhuur aan toeristen te reguleren. Maar zo’n verordening mag je niet zomaar instellen. Daarvoor moet je aantonen dat er sprake is van overlast of dat er schaarste op de woningmarkt is omdat er huizen aan de voorraad worden onttrokken. Om dit inzichtelijker te maken is er een onderzoek uitgevoerd. Daaruit bleek dat er inderdaad sprake was van schaarste. Dat maakte de weg vrij voor deze verordening waarmee uitvoering gegeven kan worden aan de Visie Vrijetijdseconomie.
Binnen de verordening is er nog steeds ruimte voor particuliere woningverhuur aan toeristen, maar mensen mogen hun woning of ruimte voor maximaal 60 dagen per jaar verhuren. Ook dienen mensen zich nu te registreren. Wij hebben aangegeven tevreden te zijn met de verordening en vinden het positief dat we de vrijetijdssector beter kunnen monitoren. Het voorkomen van nog grotere schaarste op de woningmarkt was voor ons het speerpunt en dit hebben wij in onze inbreng ook verwoord: “Het kopen van een tweede huis met de bedoeling deze vrijwel jaarrond aan toeristen aan te bieden leggen we aan banden. Woningen worden niet meer aan de woningmarkt onttrokken. Daar zijn wij blij mee en de verordening lijkt goed doordacht. Hij lijkt juridisch goed in elkaar te zitten. Ook vinden wij het verstandig dat de verordening voor de gehele gemeente gaat gelden om een waterbedeffect te voorkomen. Dat betekent dat het probleem zich verplaatst naar een andere plek. Verder is er capaciteit voor handhaving en wordt er een communicatieplan voorbereid. Kortom, complimenten voor het voorbereidende werk en fijn dat de verordening er nu ligt.” Ook dit was een voorstel dat door de voltallige commissie omarmd werd. Het kan door als een hamerstuk.
Uitvoering Visie Vrijetijdseconomie: Overeenkomst met Visit Zuid Limburg & City marketing plan
De uitvoering van de Visie Vrijetijdseconomie is een vast bespreekpunt op de agenda. Wethouder Rouwette heeft twee zaken te melden. Hij begint met een update over het convenant, duur woord voor overeenkomst, waarin afspraken tussen de Gemeente en Visit Zuid Limburg worden vastgelegd. Het huidige convenant loopt eind 2026 af. Het nieuwe is dan 6 jaar geldig.
Het pijnpunt is natuurlijk dat we het hier hebben over Visit Zuid Limburg en niet over Visit Valkenburg. Dat zouden we natuurlijk graag willen, een club die zich volledig voor onze gemeente inzet, maar dat is niet de realiteit. Zuid-Limburgse gemeenten dragen naar rato financieel bij aan Visit. Omdat Valkenburg zowel veel mensen trekt die hier overnachten als mensen die een dagje Valkenburg doen, moeten wij ook relatief veel bijdragen aan Visit. Daarover worden door de wethouder scherpe gesprekken gevoerd, maar feit is dat we ook enorm profiteren van de toeristen die hier komen. Een hogere bijdrage is tot op zekere hoogte gerechtvaardigd. Het eerste concept zal najaar/winter gepresenteerd worden aan de betrokken gemeenten. Daarin staat ook een berekening met de bedragen die aan de gemeenten gevraagd worden. De verwachting is dat wij de grootste betaler zullen blijven. Maar die discussie moet nog beslecht worden. De Raad wordt daar begin volgend jaar of na de verkiezingen voor in stelling gebracht. Overigens wordt door een aanbestedingsspecialist nog uitgezocht of de werkzaamheden die Visit Zuid Limburg uitvoert aanbesteed moeten worden. Wordt vervolgd.
Verder kon de wethouder vertellen, en dat is meteen het tweede onderwerp dat de wethouder wilde bespreken, dat er door de eigen ambtenaren gewerkt wordt aan een Citymarketingplan voor de komende 10 jaar, met een uitvoeringsplan voor de komende vijf jaar. Dit is een lopend proces, er is o.a. een imago onderzoek uitgevoerd en er vinden gesprekken plaats met stakeholders. In 2026 komt dit terug bij de commissie, maar met dit plan kunnen we Valkenburg actief in de spotlights gaan zetten.
Rondvraag
Basisschool Sibbe blijft open
De wethouder begint de rondvraag met de consternatie die is ontstaan n.a.v. berichten op Social Media die hintten op mogelijke sluiting van de Basisschool in Sibbe. Corry interrumpeert hier en geeft aan dat het belangrijk is om als politieke partijen geen onrust te veroorzaken. Dat wordt beaamd door de wethouder: “Doe dat alstublieft niet, er is geen sprake van sluiting.”De opheffingsnorm zal de komende jaren niet gehaald worden. Er hoeft geen paniekvoetbal gespeeld te worden. De wethouder zal bij de volgende commissie Sociaal Domein een update geven over dit onderwerp.
Leerlingenraad & Kinderraad
We blijven bij het onderwerp onderwijs. Wij hebben de wethouder gevraagd om ons bij te praten over de samenwerking tussen de gemeente en de leerlingen van het basisonderwijs? Voorheen was er contact met leerlingenraden, is dat nog zo? Legt de wethouder ook op andere manieren zijn oor te luister onder deze doelgroep? Het antwoord is helder: “Nee, er is geen contact meer met Leerlingenraden.” Wij gaven de wethouder wat meer context door aan te geven dat de PGP ooit heeft voorgesteld om een Kinderraad op te richten. Dat idee is niet opgepakt omdat er al structureel en intensief contact zou zijn met de leerlingenraden. Het was dus niet nodig. We hebben de wethouder opgeroepen om te kijken hoe het contact hersteld kan worden en of de Raad nog eens ruimte wil geven aan het idee van een Kinderraad. Omdat het gaat om contact met de doelgroep en niet de inhoud van het onderwijs geeft de wethouder het verzoek terug aan wethouder Kleijnen.
Beleidsstukken op de juiste plek
In mei is het Overnachtingenbeleid door de Raad goedgekeurd. Dat beleidsstuk was tot voor kort alleen te vinden op de gemeentelijke website bij de agenda van de betreffende raadsvergadering, maar staat nu ook bij de overige beleidsstukken. De Visie Vrijetijdseconomie (VTE) lijkt daar nog niet bij te staan. Ook konden wij niet terugvinden dat de stukken gepubliceerd waren via overheid.nl. Reden genoeg om de wethouder hierover te bevragen. De wethouder was helder in zijn beantwoording: “Het klopt dat sommige documenten niet op de juiste plek staan. Dat gaan we repareren”. Verder wil de wethouder graag uitzoeken hoe dit komt. In de Visie VTE staan geen harde beleidsregels, vandaar dat deze er niet bij staat en niet gepubliceerd is via overheid.nl. Het feit dat wij op 16 september een rondvraag hebben ingediend of het Overnachtingenbeleid officieel is gepubliceerd via Overheid.nl en wij op 17 september de melding van de publicatie van dit stuk binnenkregen via Overheid.nl zal ongetwijfeld op toeval berusten.
Structuurversterkende economie
We hebben wethouder Rouwette gevraagd om een stand van zaken over het project Structuur versterkende economie. In de opdrachtbrief van maart stond dat er per 1 augustus een tijdelijke medewerker voor dit project zou worden aangesteld. Is deze inmiddels aan de slag? De wethouder geeft aan dat het project loopt. Er is inmiddels iemand aan de slag. Dat is geen nieuwe medewerker, maar het is intern opgelost. De wethouder kijkt wanneer hij over dit onderwerp een meer uitgebreide terugkoppeling kan geven.
Bovengrondse kerstmarkt
Wij hadden ook nog een vraag over de bovengrondse kerstmarkt op het Walramplein. Deze wordt dit jaar door Santa’s Village georganiseerd. Tijdens een themasessie over kerststad Valkenburg hebben we begrepen dat de gemeente extra voorwaarden heeft gesteld aan de invulling, o.a. meer streekproducten en meer beleving. Op Facebook kwamen wij een bericht tegen waarin de organisatie aangaf dat er 300m2 beschikbaar is aan ruimte om te huren door derden voor bv. een bedrijfsuitje. Wij vroegen ons af of verhuur van een deel van de ruimte aan derden voor een besloten partij of eindejaarsborrel is toegestaan binnen de vergunning? Was het de intentie van de gemeente om een extra ruimte op het plein voor besloten partijen aan te bieden? Is dit de beleving die de gemeente voor ogen heeft?
De wethouder legt uit dat dit gaat over de Spiegeltent die de organisatie gaat plaatsen. Het idee is om hier een cultureel programma te kunnen laten plaatsvinden. Dat was een wens van de gemeente die niet alleen kraampjes wil, maar ook culturele ontspanning. Daarnaast kan de tent doordeweeks de zakelijke markt naar Valkenburg trekken als het rustiger is qua bezoekers. Voor ons was de belangrijkste vraag of besloten feesten zijn toegestaan. Dat blijkt zo te zijn. Er is een eerlijk speelveld geweest met andere inschrijvers, aldus de wethouder. Dat was voor ons belangrijk. We wachten deze editie van het vernieuwde Santa’s Village af en hopen dat het accent ligt op het culturele aanbod en niet zozeer dat er straks een grote exclusieve partytent op het plein staat.
Verstedelijking van het buitengebied
De PGP heeft zich altijd uitgesproken tegen verdere ‘chalettisering’ in het Heuvelland, ofwel tegen verstedelijking van het buitengebied. Daarin, na verloop van tijd, ook gesteund door alle politieke partijen en ook door de wethouder. Tijdens de behandeling van het Overnachtingenbeleid werd duidelijk dat men in de toekomst verdere ‘verstedelijking in het buitengebied’ wil voorkomen door een restrictief beleid vast te stellen dat inmiddels ook door de raad is goedgekeurd. Op onze vraag waarom twee campings aangemerkt werden als vakantieparken en welke twee campings het betrof, kregen we het antwoord Topparken Résidence Schin op Geul en Huttopia aan de Stoepertweg. Topparken zal nog terugkomen bij de raad maar of de raad ook in stelling wordt gebracht als het bestemmingsplan voor de ontwikkelingen van Huttopia moet worden gewijzigd is ons niet duidelijk. Er is ons tijdens de commissie Economisch Domein op 7 mei meegedeeld dat Huttopia al geruime tijd onder het oude beleid bezig is met de transitie zodat men deze ontwikkeling niet onder het nieuwe beleid kan laten vallen ofschoon het er wel aan getoetst wordt. Vandaar dat we de volgende vragen hebben:
- Indien het bestemmings-omgevingsplan voor de verdere ontwikkeling van Huttopia gewijzigd moet worden, krijgt de raad dan een voorstel voorgelegd?
- En mogen wij ervan uitgaan dat dit door het college niet geregeld gaat worden met een verklaring van geen bedenkingen door de raad?
Een uitgebreide inleiding, want het is een belangrijk onderwerp en het verdient ons aandacht, maar het antwoord van beide aanwezige wethouders Rouwette en Weerts is kort maar krachtig. Er ligt een bestemmingsplan verandering. Er is een zienswijze op ingediend. Vervolgens krijgt de Raad nog een voorstel voorgelegd. Kortom, de Raad is nog aan zet.
Kind & Cultuur week
De Kind & Cultuur week is deze zomer voor de derde keer georganiseerd. Wij dragen dit initiatief een warm hart toe. Vandaar dat wij graag op de hoogte blijven. De wethouder vertelt dat er 65 kinderen aan hebben deelgenomen, waarvan 10 kinderen waarvan de ouders niet de middelen hadden om er voor te betalen. Drie van die tien kinderen komen uit Oekraïne. Helaas is het proces met Stichting Leergeld stroef verlopen en is de Stichting dit jaar niet betrokken geweest. Wij hebben er bij de wethouder op aangedrongen hierin te bemiddelen aangezien deze stichting een belangrijke speler is in het maatschappelijk middenveld. De wethouder staat open voor een meerjarige toezegging om dit initiatief structureel te ondersteunen. Het lijkt de wethouder sterk dat hier geen vervolg aan wordt gegeven en dat er een meerjaren vooruitzicht aan moet worden gegeven en hij vindt onze voorgestelde voorwaarde, dat er extra aandacht moet worden gegeven aan het toegankelijk maken van deze Kind & Cultuur week voor kinderen die van huis uit niet de kans hebben om deel te nemen aan dit soort activiteiten, heel legitiem en hij zal dit optekenen.
Invulling lege panden
Het CDA stelt nog een relevante vraag over de aankoop van panden voor economische activiteiten. Dit blijft een heikel punt. Het College geeft aan veel initiatieven te nemen om dit soort, vaak beeldbepalende panden, in te kunnen vullen. Het is lastig hierover in de openbaarheid van gedachten te wisselen, omdat het de prijs van panden kan opdrijven als duidelijk is dat er interesse is vanuit de gemeente. De wethouder zegt toe dat de raad en commissieleden tijdens de themasessie op 28 oktober geïnformeerd worden over de problemen waar de gemeente tegenaan loopt als het gaat over het winkelgebied, retail en detailhandel, met welke partijen is gesproken en waarom partijen afhaken.
Wij zijn tevreden over de beantwoording van deze rondvraag en over de vergadering in het algemeen, maar houden uiteraard vinger aan de pols.